Follow | Home
ZackYanie
29 April 2012 | 4/29/2012 | 0 comments
assalamualaikum semua yang beragama Islam . hehe . dan kepada bukan Islam selamat sejahtera . haha . actually aku ta ada mood punn nak post . cos bz gila kott . dahh lah keja kursus matematik tambahan takk siap lagi . ta paham dohh . sesiapa yg bolehh tolong ? ohh my god . exam lagi dua minggu . tapi . buku langsung tak berkepit dengan aku punn . bila aku nak mula semangat tuk SPM nie ?

actually aku post ni tuk jawab soalan budak perempuan ni . nama dia aimi nabihah . lama dia dahh tanya . tapi baru hari ni aku jawab . sorri ye budakk . haha . soalan dia -- > apa itu cinta ?

haiyoo . bukan aku pernah bg penjelasan ke tentang cinta . aku rasa mungkin dia kurangg paham kott . takpe lahh . aku explain lagi ye budakk .

cinta kepada ALLAH . tuu yang paling penting . setiap benda yang berlaku . ALLAH lahh yang kita perlu utama kann . cos kita semua dicipta oleh-Nya . segala suruhan yang dituntut oleh-Nya mestilahh dilaksanakan dann segala larangan yang dilarang wajiblahh dihindarkann . aku cukup yakin korangg taww apa yang dituntut dalam Islam dan apa yang dilarang dalam Islam . jangan jadi penganut Islam dari segi nama sahaja tetapi jadilah insan yang bergelar Islam dari segi rohani , jasmani , mental dan juga fizikal . insyallah hidup korangg dipermudahkan oleh-Nya .

cinta kepada ibu bapa . tuu penting jugakk . cos . tanpa ibu bapa yang berganding bahu di atas katil . takk de nya korangg kat dunia nie taww . haha . sayangi dan hargai lahh mereka selagi mereka masih bernafas dan taat lahh kepada ibu bapa kita selagi apa yang disuruh olehh mereka tidak menyalahi hukum-hukum Islam . elakkan jadi seorang anak yang derhaka ok ! syurga di bawah telapak kaki ibu . bantu lahh ibu bapa kita selagi kita masih berdaya untuk membantu mereka . jangan menyesal di saat mereka menghembuskan nafas yang terakhir di hadapan korangg ok . mohon lahh berjuta-juta kemaafan daripada mereka supaya hidup korangg tenangg .

cinta kepada ilmu dann guru . nie punn bolehh dikategori kann sebagai penting jugakk . cos . kat dunia nie . lau takde ilmu . memang korangg susah lahh . tuntut lahh ilmu selagi korangg masih bernafas . tukk pengetahuan korangg . ilmu yang kita ada nie . hanya ibarat beberapa titis air aje dibanding kann dengan lautan yang ada kat dunia ni . jangan malu untuk menuntut ilmu . cinta kepada guru tuu . i mean korangg perlu hormati dia sebagai seorang cikgu . cuba tarik perhatian dia supaya ilmu yang dicurah kann kepada korangg lebih berkat !

red alert untuk cinta kepada sesama manusia . aku pasti ini yang budakk tu nak taww . haha . sori lahh lambat sangat turn tuk cinta sesama manusia . Islam tidakk melarang tuk bercinta . tetapi . ada batas nya dan ada juga cara nya . bukann bercinta bagai nak gempak . last-last clash . haha . bodohhh ! korang kena berhati-hati dengan word cinta nie . cinta tu buta ? iyee ke ? haha . mat jambu jee cakap macam tu . cinta tu buta bila korang mengagungkann nya . korangg lupa kan apa yang lagi penting tetapi menumpukan seluruh nya pada pasangan korangg . logik ke macam tu ? ada yang sanggup menghabiskan duit tuk menjaga hati pasangan korang tu . korangg tak kahwin lagi kann . so . dont be fool ! actually tiada formula untuk mengatasi masalah bercinta semasa zaman sekolahh nie . banyak masalah yang timbul daripada bercouple zaman sekolahh nie . antara masalah nya ialah . kilang penghasilan anak , gejala sosial , keputusan exam yang menyedihkan , tumpuan di dalam kelas yang kurang , pembaziran duit dan masa , dann banyak lagi .

choppp . aku bukan nak halang korangg bercinta . tapi . guna kan lahh otak korangg uhhh . lagi satu . minta pendapat orang lain . jangan couple macam mengkhinzir buta ajee . korangg yang parah kangg . jangan malu tuk minta pendapat kawan-kawan korangg o doktor cinta yang tidak diikitiraf macam aku ni . aku punn bercinta semasa sekolahh . so . aku taww situasi orangg bercinta semasa di bangku sekolah .

bercinta tetapi berkelakuan seperti orangg dah kahwin ? ni lagi lahh aku takk paham . sejak bila dihalalkan pegang tangan , cium-cium , raba-raba , gambar seksi dannn bersetubuh sebelum kahwin ? lau lepass kahwin takpe lahh . apa nakk jadi ! oppsss . kepada yang tidak terlibat dalam kancah maksiat seperti yang disebutkan . just buat don't know jee . berubah lahh sebelum korangg menghadap ALLAH . pintu taubat masih terbuka . bercinta lahh di atas paksi yang benar dan ingat lahh ALLAH .

okeyyy . ta taww nak cakap apa dahh . sori . bahasa terkesat sedikit . al maklum lahh demam . haha . perkataan maaf dipohon olehh aku kepada pembaca . byebye semua .


Older | Newer
♣ TWILIGHTLAKERS'Z ♣
Template By : Izzat ELFish